Головна Мій профіль Реєстрація Вихід Вхід
Ви увійшли як Гість | Група "Гості"Вітаю Вас Гість | RSS
П`ятниця
29.03.2024
06:41
Шировецький НВК
сайт вчителя географії

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Хотинський піснецв
Форма входу
Головна » 2016 » Березень » 27 » Перший потяг до Чернівців прибув 150 років тому
07:44
Перший потяг до Чернівців прибув 150 років тому

Залізницю від Львова до Чернівців збудували за 16 місяців

150 років виповнюється цього року від появи у Чернівцях першого залізничного локомотива. Для чернівчан поїзд 1866 року – це було щось неймовірне.

Будівництво залізничної колії зі Львова через Ходорів та Станіслав (Івано-Франківськ) велося дуже швидкими темпами. 267 кілометрів (через мочарі, гори та ліси) завершили швидше, аніж за два роки. Наглядав за роботою англійський інженер Томас Брессей, який працював на залізницях Австралії та Канади.

І невідомо, коли б у Чернівцях з’явилася залізниця, якби Буковина не входила до складу Габсбурзької монархії.

Чернівці випередили Броди

Чернівці – одне з перших міст України після Львова, в якому з’явилася залізниця. 40 років після появи першої у світі залізниці – Стоктон-Дарглінгтоської (Англія), перший потяг прибув до Чернівців.

Через п’ять років після Львова було відкрито залізничне сполучення Чернівці–Львів.

Завданням англійського інженера Т. Брессея було з’єднати Балкани та Східну Європу. І уже 1 вересня 1866 року перші пасажири справжнього локомотива здійснили 12-годинний вояж цуга (поїзд) Львів-Чернівці.

267 кілометрів залізниці від Львова до Чернівців проклали за 16 місяців

У своїй книжці «Путівник по місту Чернівці» В. Бенецяну та Е. Кніттель пишуть, що 1 вересня 1866 року чернівчани гарматними залпами та вітальними вигуками зустріли тріумфальний в’їзд першого залізничного локомотива до вокзалу міста. Уже через два роки 4 березня 1868 року під товарним поїздом провалився залізничний міст через Прут.

Щоправда, прибули перші пасажири до чернівецького вокзалу, тоді ще дерев’яна споруда (дворець), яка була на вулиці П. Нікітіна. Збудовано вокзал було дещо східніше від нинішнього. Р. Ф. Кайндль писав, що перший залізничний вокзал спорудили 1856-1866 роками. Це була будівля в аркадовому стилі (Rohbau), з акуратними підкарнизами, зведена в єдиній стилістиці для всіх явірців Львівсько-Чернівецької залізниці. 

Для чернівчан це було справжнє видовище, адже оркестр проводжав цуг (поїзд) о сьомій годині сорок хвилин веселою мелодією.

Невдовзі залізничне сполучення з’явилося із Новоселицею та Сучавою. І потяг став звичним для буковинців транспортним засобом.

На початку XX століття виникла потреба будівництва більшого приміщення вокзалу. 16 вересня 1906 року було урочисто закладено фундамент вокзалу. Фундамент заклали на болоті потічка Клокучка. І вже 30 листопада 1909 року тут відкрили новий вокзал. Споруда у стилі віденської сецесії, модерну, двоповерхова, на бетонних опорах. Один із найбільших у Західній Україні. Тоді місцевість, де звели вокзал, була околицею Чернівців.

Будували вокзал під керівництвом чернівецького архітектора Моріца Еллінга за кошти міністерства залізниць Австро-Угорщини.

Карта залізничної колії кін. 60-х поч. 70-х років XIX століття

 

У книжці «Czernowitz: історичні вулиці, будинки та видатні особистості» авторів І. Мельник, Л. Щербанюк, О. Любківський йдеться, що кошти на будівництво місцевих залізниць знайшов інженер Ціффер аж в Англії. За це його нагородили медаллю з благородного металу. І ще цікавий факт, що ініціатор будівництва князь Леон Сапіга переконав британців, що через Львів та Чернівці пролягає найкоротший шлях від Лондона до Індії.

Прокладання залізниці до Чернівців здійснювали, аби пришвидшити товарообіг і стимулювати економічний ріст у краї, пише науковий співробітник Чернівецького краєзнавчого музею Оксана Драгомирецька. 

Генеральний проект залізниці виготовили англійські інженери у середині грудня 1863 року. А в січні 1864 року у Лондоні уклали будівельну угоду, згідно із якою англійська сторона Т. Брессі зобов’язувалася збудувати залізницю у визначений строк. Вартість робіт 24,5 млн. гульд.

15 травня 1864 року англійську компанію «Limited Company» перетворили в австрійське товариство, яке 3 червня 1864 року конституювалося як товариство «ц. к. привілейованої залізниці Львів-Чернівці».

Підготовку до будівництва залізниці розпочали восени 1864 року. Зокрема викупили землі, укладали контракти, закуповували матеріали. А будівництво розпочали у травні 1865 року. Було створено два відділки, які мали наглядати за будівництвом, у Львові та Чернівцях.

Дещо дивним видається те, що будівництво залізниці вели у період, коли на Буковині й на Сході Галичини були голод, епідемія холери. Невдала війна з Пруссією та у зв’язку з цим перебої з постачанням матеріалів. Та попри всі ці негаразди, за незвично короткий термін (неповних 16 місяців), навіть раніше на півроку за встановлений термін, 266,6 кілометрову залізницю здали в експлуатацію.

Відрізок залізниці Чернівці-Сучава розпочали восени 1867 року і вже 28 жовтня 1869 року завершили. Цього ж дня від Сучави відбув потяг на Чернівці.

Аварія на залізничному мосту

Історичні архіви зберегли дані про аварію на залізничному мосту із пасажирським потягом. 4 березня 1868 року, вранці о 6.30 у Чернівцях сталася аварія на залізничному мосту через річку Прут із пасажирським поїздом. Це був змішаний пасажирський поїзд Чернівці-Львів з 16 вагонів. Попереду потяга було 10 товарних вагонів, переважно з худобою, пише О. Драгомирецька. «При перетині залізничного моста, коли перший локомотив був уже на протилежному березі, тріснув правий, а потім і лівий бік моста, локомотиви по похилій площині почали сповзати у воду, а за ними – товарні вагони». Упали у воду і машиністи, (один із низ мав прізвище Гельд), з поламаними ребрами зумів врятувати своїх колег.

Пасажири під час аварії не постраждали. Бо за товарними ішли поштовий, 4 пасажирські і кондукторський вагон.

Згодом встановили, що причиною аварії було використання під час виготовлення моста великої кількості чавуну, дешевшого за залізо та менш міцного. Після цього випадку мости збудовані за проектом інженера Шіфферкорна, зміцнювали, або замінювали.

Про міст через річку Прут історики пишуть, що він мав привабливий, імпозантний вигляд і був гордістю чернівчан.

Замість залізниці, дерев’яна колійна дорога

Лісові багатства Буковини стали одним із чинників будівництва залізниці на Буковині. У монархії шукали способи доставки буковинського лісу на світовий ринок. Оскільки сплави водою можна було здійснювати лише з Кимполунзьких лісів, вирішити це питання могла колійна дорога. Така ідея виникла у Надвірного секретаря монархії Карла Віттека. К. Віттек вважав можливим будівництво дерев’яної колійної дороги на кінній тязі, яка «відповідна нинішньому культурному рівню Буковини і сусідніх земель». Залізниця для такого краю, як Буковина – це ще забагато, а дерев’яна цілком нормально, - пише у книжці «Інфраструктурна політика Австрійського уряду на північному сході монархії в останній чверті XVIII – 60-х роках XIX ст.»  історик Ігор Жалоба. Однак план К. Віттека розцінили як добрий намір, який «не годиться для практичного виконання». Спроба вибудувати першу колійну дорогу на Буковині завершилася тим, що було вирішено сплавляти ліс річками.

Свого часу Чернівці стали більш пріоритетним напрямком, аніж, Броди. Адже, коли восени 1861 року залізниця від Відня через Краків «застигла» у Львові, вирішувалося, чи її продовжать до Бродів, чи Чернівців. Все ж було вирішено продовжити залізницю до Чернівців, бо її визнали пріоритетнішою, адже вона мала більше шансів бути продовженою за кордон.

Попри несприятливі умови: голод, епідемія холери, перебої з постачанням матеріалів для будівництва, завдяки організаторським здібностям Офенгайма, залізницю збудували за нечувано короткі терміни.

Ольга МАКСИМЮК

Переглядів: 363 | Додав: vics67 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Погода
Пошук
Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Друзі сайту

Моя школа

Хотинська школа № 1

Методичний кабінет

Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

Управління освіти, молоді та спорту

Сайт військового керівника школи

Сайт вчителя історії

Вчителя географії Грозинецького НВК

Вверх
 Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz